Årets miljøpris 2018

9. juli, 2018

Fra venstre, Alexander Rugert-Raustein, leder MDG Rogaland, Nini Hæggernes, styreleder MDG Haugesund, Miljøprisvinner Bent Jakob Bentsen og gruppeleder Bjørn Erik Davidsen med datter.

Som tidligere år, hadde vi også i år utdeling av en Miljøpris til en lokal person vi mener har gjort en uvanlig egeninnsats for miljøet.  Det skjedde ved grillplassen ved Evindsvannet, der vi hadde årest sommefest med grilling, kanotur og hyggelige samtaler.

Årets Miljøpris går til Bent Jakob Bentsen. For sitt engasjement med å holde naturen ren på Vibransøy gjennom flere år, ved å rydde avfall og plast på avveie og sørge for at dette blir kastet forsvarlig. Hans egeninnsats er imponerende og til inspirasjon for mange.

Der andre tar en tur i fjellet eller Djupadalen for å gå tur, tar Bentsen jevnlig turen til Vibransøy, hvor han kombinerer turer rundt øyen med å rydde plast. Styret i Miljøpartiet De Grønne mener han fortjener årets pris, fordi han på eget initiativ, helt uten Strandryddedager, og lenge for det ble populært å rydde plast, har sørget for at mye avfall på avveie har blitt ryddet fra naturen.

Miljøprisen deles ut årlig og skal være en liten klapp på skulderen, som en stor takk for innsatsen.