Frank Hendrikse

5.kandidat, Skipsmegler

Frank er født og oppvokst i Nederland. Han har hele livet jobbet i den maritime sektoren (hvorav de siste 28 år som skipsmegler i Norge) og har en master i maritim jus.

Frank er gift og har tre voksne barn. Han liker å seile og har blant annet vært styreleder i Haugesund Seilforening i to perioder og er utdannet som starter av regattaer på nasjonalt nivå.

Frank Hendrikse har vært styreleder i MDGs lokallag i Haugesund siden 2021 og har på vegne av MDG vært medlem i Kontrollutvalget i Haugesund kommune siden 2019. Fank er aktiv i partiet, har deltatt på to Landsmøter og er leder av valgkomiteen i MDG Rogaland.

Frank elsker å sykle til og fra jobb og erfarer da at været i Haugesund ikke er så ille som mange sier. Sykling er en fin måte å koble av etter en intens dag på jobb, er bra for helsen og er bra for klima og nærmiljøet. Før og etter jobb benytter Frank seg av naturen rundt Storasundfjellet for å gå på tur sammen med hunden sin. Også andre turer på Haugalandet står ofte på programmet.

Om vinteren liker Frank å stå på ski, noe han lærte seg etter at han flyttet til Norge. Om sommeren blir ski byttet ut med seilbåt. Målet er å seile og underveis blir det bestemt hvor en eventuell overnatting finner sted, avhengig av vinden.

Ellers er Frank en aktiv sportskytter, liker å lese og hans favoritt ferie er med el-bil og telt i Norge.

Frank har alltid vært interessert i naturen og har lenge vært bekymret for de klima- og miljøproblemer vi står ovenfor. På grunn av manglende handlekraft i samfunnet ble Frank medlem av MDG for fem år siden. Det hjelper ikke å få panikk, men vi må være ærlige og innse at vi trenger en omstilling til et lavt til null utslipp samfunn snarest. MDG er et fakta-basert parti som tar forskning og vitenskap på alvor. Teknisk sett er det grønne skiftet fullt mulig, men det trengs politisk vilje til å gjennomføre det. MDG er et av få partier i Norge som har denne politiske viljen og det eneste partiet som har det som første prioritet.

Vi som individer trenger også å revurdere vårt forbruksmønster og akseptere at vi må endre vår livsstil. Det betyr ikke et mindre innholdsrikt liv. Det er nok å finne på å gjøre i nærområder og sette pris på immaterielle saker.